شاخص H: با Scopus اندازه گیری می شود
Scopus یک پایگاه داده انتزاعی و استنادی است که میلیون ها نشریه از جمله مقالات ژورنالی ، و همچنین جلسات کنفرانس و کتاب را ذخیره و تجزیه و تحلیل کرده است. Scopus یک سرویس مبتنی بر اشتراکی است ، اما وقتی در شبکه دانشگاه هستید ، احتمالاً به آن دسترسی دارید. اما حتی اگر از طریق موسسه خود دسترسی ندارید ، می توانید از جستجوی نویسنده رایگان برای جستجوی شاخص h خود استفاده کنید.

حتی اگر Scopus برای پیدا کردن h-index نیاز به جمع آوری میلیون ها استناد داشته باشد ، جستجو بسیار سریع است زیرا Scopus در حال حاضر صفحات جداگانه ای را برای بیشتر محققان آماده کرده است ، جایی که می توانید جزئیات مربوط به سوابق انتشار از جمله h-index را بیابید .

مرحله 1: فرم جستجوی نویسنده Scopus
ابتدا در صورت عدم دسترسی به Scopus فرم جستجوی نویسنده Scopus یا نسخه رایگان را باز کنید.

با توجه به میلیون ها مقاله که هر سال منتشر می شود ، شانس زیاد است که با وارد کردن نام نویسنده نتیجه بی نظیری حاصل نکنید. بنابراین سعی کنید تا حد امکان اطلاعاتی را از جمله نامهای میانه و وابستگی در صورت شناخت ارائه دهید. بیایید این کار را برای فیزیکدان مشهور استفان دبلیو هاوکینگ امتحان کنیم . توجه داشته باشید که هنگام وارد کردن حتماً مطمئن شوید که آنها را مانند "SW" قالب بندی کرده اید ، "SW" کار نخواهد کرد.

رابط جستجوی نویسنده Scopus
جستجوی نویسنده Scopus: حتماً نوع جستجوی استاندارد "اسناد" را به "نویسندگان" تغییر دهید.
مرحله 2: انتخاب درست ورود از نتایج نویسنده
ما با جستجوی خود برای استفان هاوکینگ خوشبخت هستیم زیرا الگوریتم های Scopus قبلاً توانسته اند به طور خودکار هجی های مختلفی را با نام (هاوکینگ ، استفان ؛ هاوکینگ ، SW ، هاوکینگ ، استفان دبلیو ؛ هاوکینگ ، SW) به صورت خودکار گروه بندی کنند و فقط یک تک را برای ما ارائه دهند. نتیجه برای دسترسی به صفحه جزئیات نویسنده که نشانگر شاخص h است ، روی "هاوکینگ ، استفان" کلیک کنید.

نتایج جستجوی اسکوپوس برای استفان هاوکینگ
نتایج جستجوی Scopus برای جستجوی نویسنده ما برای استفان هاوکینگ. برای رفتن به صفحه جزئیات نویسنده ، روی "هاوکینگ ، استفان" کلیک کنید.
مرحله 3: صفحه جزئیات نویسنده Scopus با شاخص h
صفحه جزئیات نویسنده Scopus جزئیات کتابشناختی بسیاری از جمله تعداد نشریات ، تعداد استنادها و شاخص h را ارائه می دهد.

جزئیات نویسنده Scopus از جمله h-index
محاسبه h-index Scopus برای استفان هاوکینگ با رنگ قرمز مشخص شده است.
عیب یابی: اگر انتشارات من به چندین نویسنده در Scopus تقسیم شود ، چه می شود؟
این به راحتی ممکن است! اگر چندین وابستگی داشته باشید یا داشته باشید ، یا یکی از ناشران اولیه اولیه خود را روی آن کاغذ قرار نداده است ، در ادامه با چندین نوشته در صفحه نتایج نویسنده قرار خواهید گرفت. برای ترکیب نتایج و دریافت یک شاخص h تازه محاسبه شده ، هیچ اقدامی فوری وجود ندارد ، اما می توانید درخواستی را برای ادغام نویسندگان ارسال کنید . نگران نباشید ، ورودی های نویسنده را که باید ترکیب شوند انتخاب کنید و دستورالعمل های جادوگر بازخورد Scopus نویسنده را دنبال کنید. نکته خوب این است که ورودی های نویسنده به روز شده پس از آن در دسترس همه قرار می گیرد ، نمایش h-index به روز!

چه می شود اگر همه اینها کار نکند؟
ممکن است که جستجوی نویسنده Scopus یک نوشته مناسب را برنگرداند ، یا اینکه شما می خواهید یک شاخص h برای یک جستجوی خاص به جای نویسنده داشته باشید.

اسکاپوس سایت یک شاخص h در نتایج جستجو را به طور خودکار از روش Web Science محاسبه نمی کند ، اما هنوز هم می توان با رتبه بندی مقالات توسط زمان های ذکر شده ، دستی پیدا کرد .

نتایج جستجوی Scopus با استناد به تعداد بر اساس طبقه بندی شده اند
اطمینان حاصل کنید که از کشویی "مرتب سازی بر" به "نقل شده توسط (بالاترین)" تغییر کرده است
اکنون به مقاله اول بروید که دارای یک مقاله بیشتر از تعداد استنادات آن است. سپس با گرفتن شماره مقاله از بالای مقاله مشخص شده ، می توان از شاخص h استفاده کرد. به عنوان مثال ، جستجوی اصطلاح "یادگیری ماشینی" دارای h-index 367 در Scopus است.

h-index برای اصطلاح یادگیری ماشین جستجو
به مقاله ای بروید که دارای شماره مقاله بیشتر از تعداد استنادات آن است. h-index شماره مقاله درست در بالای مقاله مشخص شده است.

 

راهنمای تأثیر تحقیقات کتابخانه: ردیابی خودتان در Scopus